სტატიები   ›  ლოგოპედია   ›   ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებას!

ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებას!

ფავორიტებში დამატება
ქეთევან ლომიძე
ქეთევან ლომიძე
ლოგოპედი, პედაგოგი
გამოქვეყნების თარიღი: 31 იანვარი, 2016

ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებასთანამედროვე ცხოვრებაში სულ უფრო აქტუალური ხდება მეტყველების პრობლემა, თანდათან თავს იმკვიდრებს მარტივი, მწირი, გრამატიკულად ღარიბი, აგრესიული მეტყველების სტილი. არასწორი ბგერათწარმოთქმით. ხშირ შემთხვევაში მოსაუბრეს უჭირს კონკრეტული აზრის ჩამოყალიბება

როდესაც პატარა საოცრება წინასასკოლო ასაკის ხდება მშობლების უმეტესობა ფიქრობს იმაზე, თუ როგორ განავითაროს მისი უნარები, უკეთესად მოამზადოს სკოლისათვის, ასწავლიან, თვლას, ანგარიშს, უმეტესობას ასოებს და წერა - კითხვასაც კი... მაგრამ სკოლაში მისვლის შემდეგ აღმოჩნდება, რომ პატარა მოლოდინებს ვერ ამართლებს იძაბება და უნარები იკარგება,რატომ?

ძირითადად აღმოჩნდება ხოლმე, რომ ამ დაბნევის მიზეზი ლოგიკურ-ვერბალური მეტყველების არქონაა, რომელიც ყალიბდება უფროს წინასასკოლო ასაკში და თავის თავში მოიცავს უნარს სიტყვებით მანიპულირებისა, აზრის გაგებისა და გადმოცემისათვის. სკოლამდელ ასაკში დომინირებს სივრცითი ვიზუალიზაციის უნარი, რომელიც ეფუძნება ბავშვურ აღქმას, შეგრძნებებსა და წარმოდგენებს.

სკოლამდელებთან მეტყველების განვითარებაზე მუშაობის გამოცდილება გვაძლევს საშუალებას ვთქვათ - რაც უფრო ადრე დაიწყება მუშაობა ბავშვის შეგრძნებებსა და აღქმაზე დაფუძნებულ ლოგიკურ განვითარებაზე, მით უფრო ფართო იქნება მისი შემეცნებითი დონე,მით უფრო თანმიმდევრულად, მარტივად და შეუმჩნევლად მოხდება კონკრეტული აზროვნებიდან აბსტრაქტულ აზროვნებაზე გადასვლა. გარდა ამისა, ინტელექტუალურ-ვერბალური ურთიერთკავშირი გავლენას ახდენს სკოლამდელების ლოგიკურ ვერბალური მეტყველების განვითარებაზე. ასე რომ, აზროვნება და მეტყველება მჭიდრო კავშირშია ერთმანეთთან და მათი ურთიერთკავშირი ურთიერთგანვითარების აუცილებელი პირობაა. ბავშვმა უნდა შესძლოს ჯერ გაგება და შემდეგ გააზრება იმისა, თუ რა ამოცანას უსახავენ, შემდეგ უნდა მოახერხოს ამ ამოცანის დამუკიდებლად გადაჭრა, საჭირო სიტყვების მოძებნა, წინადადებებად ჩამოყალიბება და აზრის გარშემომყოფებისათვის გასაგებად გადმოცემა.ეს არცთუ მარტივი პროცესი საკმაოდ მნიშვნელოვანია სკოლის ასაკში.

შემოგთავაზებთ ლოგიკურ ვერბალური მეტყველების განვითარებისათვის სასარგებლო რამდენიმე ვარჯიშს, რომელსაც სპეციალისტები აქტიურად ვიყენებთ (ახლა შეგიძლიათ უფროსებმა პატარებთან თამაში სასარგებლოდ დაგეგმოთ):

* შეადარე ერთმანეთს საგნები;

* საგნების, მოვლენების კლასიფიკაცია,მათი დაჯგუფების უნარი - იპოვე ზედმეტი ნივთი, დამისაბუთე რატომ თვლი ზედმეტად?

* ამოიცანი საგანი აღწერით,

* ნახატში მოძებნე ის კონკრეტული ნაწილი, რომელსაც აგიღწერ და მაჩვენე,

* ამიღწერე საგანი ისე, რომ შევძლო მისი ამოცნობა,

* საპირისპირო მნიშვნელობის სიტყვები და მოქმედებები,

* რის შემდეგ რა მოხდა? 

* წარმოსახვითი, შემოქმედებითი აზროვნება,

* როგორ გაატარე დღე? და ა.შ.

რეგულარული, დაგეგმილი და თანმიმდევრული მუშაობა პატარა საოცრების ლოგიკური მეტყველების განვითარებაზე, საკუთარი აზროვნების პრეზენტირების უნარზე, კარგ შედეგებს გამოიღებს და მისი შემდგომი წინსვლის აუცილებელ პირობას წარმოადგენს!  თუ თამაშების დაგეგმვა საინტერესოდ არ გამოგდით ან წინასასკოლო ასაკის პატარა მსგავსი თამაშებით ვერ ინტერესდება  კონსულტაციისთვის მიმართეთ  სპეციალისტს.

გისურვებთ წარმატებებს!!!

 

სტატიები ამავე თემიდან

სამეტყველო წრე

მეტყველება წარმოადგენს შეკრულ წრეს ინფრომაციის გადაცემისას ტვინში არსებულ 3 ცენტრს შორის.გამართული და თანმიმდევრული მეტყველებისათვის აუცილებელია წესრიგში მოყვანილი „სამეტყველო წრე“.

ფონემატური სმენა

ფონემატური სმენა მნიშვნელოვანია სამეტყველო განვითარებისათვის, თუ გსურთ პატარამ ადვილად ისწავლოს და წარმატებებს მიაღწიოს, იყოს კომუნიკაბელური, არ ეშინოდეს ხმის ამოღების, საკუთარი აზრის გამოთქმის, მაშინ ფონემატური სმენის სისუსტის არსებობის შემთხვევში აუცილებლად მიიღეთ ზომები.

ემოცია, მისი გამოხატვის და მართვის სწავლების აუცილებლობა

როდესაც ადამინი სხვადასხვა ხასიათზეა მისი ემოცია სხვადასხვანაირია. თუ პატარას შეუძლია როგორც საკუთარი , ისე გარშემომყოფების ემოციის აღქმა,ეს მას ეხმარება სიტუაციის ადეკვატურად გააზრებაში , კონტაქტის დამყარებაში გარშემომყოფებთან .

ენის ბორძიკი (ლოგონევროზი)

ეს არის სამეტყველო ტემპისა და რითმული ორგანიზაციის დარღვევა. ენა ბორძიკის მქონეს დარღვეული აქვს მწყობრი და რიტმული თანმიმდევრობა.ხდება წარმოთქმის უნებლიე შეჩერება–შეფერხება.მეტყველების ამგვარ გართულებას იწვევს სამეტყველო აპარატის კუნთში წარმოქმნილი კრუნჩხვები.

დავგეგმოთ მხიარული, შინაარსიანი და ბედნიერი ზაფხული

პერიოდი, როდესაც შეგვიძლია ყველაზე მეტი დრო გავატაროთ საკუთარ შვილებთან- როგორ გავხადოთ ეს დრო სასიამოვნო, საინტერესო და მაქსიმალურად სასარგებლო?ძალიან ხშირად დედიკოებისაგან მესმის, დაიწყო არადადეგები და ჩემი ნევრების შლა, ვერაფრით ვერ ვაცილებ კომპიუტერს, ტელევიზორს, მთელი დღე ზის, გარეთ არ გადის. რა მოვუხერხოთ ამ პრობლემას?

მეტყველების დარღვევის სახეები: დისლალია.

დისლალია მეტყველების დარღვევის ყველაზე გავრცელებული ფორმა. მისი რაობა და გამომწვევი მიზეზები.

ალალია

ალალია- ( ტერმინიდან а-უარყოფა; lalio-მეტყველება) უმეტყველობა ან მეტყველობის განუვითარებლობა ნორმალური სმენისა და პირველადი ინტელექტის შემთხვევაში. ასეთ ბავშვებს უპირველეს ყოვლისა უმოწმებენ სმენას, რადგან შთაბეჭდილებას ტოვებენ , რომ ყურში არ ესმით ან არასრულფასოვნად ესმით. თუმცა შემოწმების შედეგად აღმოჩნდება ხოლმე, რომ მათ სრულფასოვანი ფიზიკური სმენა აქვთ და საწყის ეტაპზე კარგი ინტელექტიც, რაც დროებითია, რადგან რაც მეტად გვიანდება რეაბილიტაცია მეტყველების შეფერხება მით მეტად იწვევს ინტელექტის ჩამორჩენილობას.....

გზა საბავშვო ბაღისაკენ - თემა „შემოდგომა“

მოძებნეთ დრო,ძალები და საშუალებები საკუთარ თავში და გადააქციეთ საბავშვო ბაღიასკენ მიმავალი გზა შემეცნებით, განმავითარებელ, საინტერესო და შემდგომი წარმატებისაკენ მიმავალ „ჯადოსნურ“ გზად!

განვითარების სფერო-მეტყველება

მეტყველება ბავშვის განვითარების რთული და მნიშვნელოვანი სფეროა, რომელიც გულისხმობს, ადამინის უნარს-ერთის მხრივ გამოთქვას საკუთარი შეხედულებები, მეორეს მხრივ მოისმინოს და აღიქვას გარშემომყოფების ნათქვამი.

როგორ შევარჩოთ სათამაშოები ჩვენი პატარა საოცრებისათვის

ბავშვებისათვის სათამაშოები სამყაროს შეცნობის მთავარი საშუალებაა, მაგრამ მინდა გითხრათ აქაც გაკვეული ცოდნაა საჭირო, როდის რით და როგორ ვითამაშოთ

სამეტყველო სუნთქვის განვითარება

კარგად ჩამოყალიბებული სამეტყველო სუთქვა სწორი და ლამაზი თანმიმდევრული მეტყველების განვითარების წინაპირობა.

წერითი მეტყველება

წერითი მეტყველების ცნებაში შედის წერაც და კითხვაც, წერა და კითხვა მჭიდროდაა დაკავშირებული ერთმანეთთან, როგორც თავისი განვთარებით, ასევე მუდმივი გამოყენებით.მათი დარღვევა იწვევს ბავშვის ჩამორჩენილობას,მნიშვნელოვან შეფერხებას სწავლის პროცესში.

ფავორიტებში დასამატებლად უნდა შეხვიდეთ სისტემაში.
ხოლო თუ ჯერ არ გაქვთ გახსნილი ანგარიში kids.ge-ზე, გაიარეთ რეგისტრაცია