სტატიები   ›  ლოგოპედია   ›   ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებას!

ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებას!

ფავორიტებში დამატება
ქეთევან ლომიძე
ქეთევან ლომიძე
ლოგოპედი, პედაგოგი
გამოქვეყნების თარიღი: 31 იანვარი, 2016

ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებასთანამედროვე ცხოვრებაში სულ უფრო აქტუალური ხდება მეტყველების პრობლემა, თანდათან თავს იმკვიდრებს მარტივი, მწირი, გრამატიკულად ღარიბი, აგრესიული მეტყველების სტილი. არასწორი ბგერათწარმოთქმით. ხშირ შემთხვევაში მოსაუბრეს უჭირს კონკრეტული აზრის ჩამოყალიბება

როდესაც პატარა საოცრება წინასასკოლო ასაკის ხდება მშობლების უმეტესობა ფიქრობს იმაზე, თუ როგორ განავითაროს მისი უნარები, უკეთესად მოამზადოს სკოლისათვის, ასწავლიან, თვლას, ანგარიშს, უმეტესობას ასოებს და წერა - კითხვასაც კი... მაგრამ სკოლაში მისვლის შემდეგ აღმოჩნდება, რომ პატარა მოლოდინებს ვერ ამართლებს იძაბება და უნარები იკარგება,რატომ?

ძირითადად აღმოჩნდება ხოლმე, რომ ამ დაბნევის მიზეზი ლოგიკურ-ვერბალური მეტყველების არქონაა, რომელიც ყალიბდება უფროს წინასასკოლო ასაკში და თავის თავში მოიცავს უნარს სიტყვებით მანიპულირებისა, აზრის გაგებისა და გადმოცემისათვის. სკოლამდელ ასაკში დომინირებს სივრცითი ვიზუალიზაციის უნარი, რომელიც ეფუძნება ბავშვურ აღქმას, შეგრძნებებსა და წარმოდგენებს.

სკოლამდელებთან მეტყველების განვითარებაზე მუშაობის გამოცდილება გვაძლევს საშუალებას ვთქვათ - რაც უფრო ადრე დაიწყება მუშაობა ბავშვის შეგრძნებებსა და აღქმაზე დაფუძნებულ ლოგიკურ განვითარებაზე, მით უფრო ფართო იქნება მისი შემეცნებითი დონე,მით უფრო თანმიმდევრულად, მარტივად და შეუმჩნევლად მოხდება კონკრეტული აზროვნებიდან აბსტრაქტულ აზროვნებაზე გადასვლა. გარდა ამისა, ინტელექტუალურ-ვერბალური ურთიერთკავშირი გავლენას ახდენს სკოლამდელების ლოგიკურ ვერბალური მეტყველების განვითარებაზე. ასე რომ, აზროვნება და მეტყველება მჭიდრო კავშირშია ერთმანეთთან და მათი ურთიერთკავშირი ურთიერთგანვითარების აუცილებელი პირობაა. ბავშვმა უნდა შესძლოს ჯერ გაგება და შემდეგ გააზრება იმისა, თუ რა ამოცანას უსახავენ, შემდეგ უნდა მოახერხოს ამ ამოცანის დამუკიდებლად გადაჭრა, საჭირო სიტყვების მოძებნა, წინადადებებად ჩამოყალიბება და აზრის გარშემომყოფებისათვის გასაგებად გადმოცემა.ეს არცთუ მარტივი პროცესი საკმაოდ მნიშვნელოვანია სკოლის ასაკში.

შემოგთავაზებთ ლოგიკურ ვერბალური მეტყველების განვითარებისათვის სასარგებლო რამდენიმე ვარჯიშს, რომელსაც სპეციალისტები აქტიურად ვიყენებთ (ახლა შეგიძლიათ უფროსებმა პატარებთან თამაში სასარგებლოდ დაგეგმოთ):

* შეადარე ერთმანეთს საგნები;

* საგნების, მოვლენების კლასიფიკაცია,მათი დაჯგუფების უნარი - იპოვე ზედმეტი ნივთი, დამისაბუთე რატომ თვლი ზედმეტად?

* ამოიცანი საგანი აღწერით,

* ნახატში მოძებნე ის კონკრეტული ნაწილი, რომელსაც აგიღწერ და მაჩვენე,

* ამიღწერე საგანი ისე, რომ შევძლო მისი ამოცნობა,

* საპირისპირო მნიშვნელობის სიტყვები და მოქმედებები,

* რის შემდეგ რა მოხდა? 

* წარმოსახვითი, შემოქმედებითი აზროვნება,

* როგორ გაატარე დღე? და ა.შ.

რეგულარული, დაგეგმილი და თანმიმდევრული მუშაობა პატარა საოცრების ლოგიკური მეტყველების განვითარებაზე, საკუთარი აზროვნების პრეზენტირების უნარზე, კარგ შედეგებს გამოიღებს და მისი შემდგომი წინსვლის აუცილებელ პირობას წარმოადგენს!  თუ თამაშების დაგეგმვა საინტერესოდ არ გამოგდით ან წინასასკოლო ასაკის პატარა მსგავსი თამაშებით ვერ ინტერესდება  კონსულტაციისთვის მიმართეთ  სპეციალისტს.

გისურვებთ წარმატებებს!!!

 

სტატიები ამავე თემიდან

ენის ბორძიკი (ლოგონევროზი)

ეს არის სამეტყველო ტემპისა და რითმული ორგანიზაციის დარღვევა. ენა ბორძიკის მქონეს დარღვეული აქვს მწყობრი და რიტმული თანმიმდევრობა.ხდება წარმოთქმის უნებლიე შეჩერება–შეფერხება.მეტყველების ამგვარ გართულებას იწვევს სამეტყველო აპარატის კუნთში წარმოქმნილი კრუნჩხვები.

სამეტყველო ორგანოები და მათი ფუნქციონირება

სამეტყველო ორგანოები და მათი სწორი ფუნქციონირების მნიშვნელობა სწორად და ლამაზად მეტყველებისათვის.

სამეტყველო სუნთქვის განვითარება

კარგად ჩამოყალიბებული სამეტყველო სუთქვა სწორი და ლამაზი თანმიმდევრული მეტყველების განვითარების წინაპირობა.

მეტყველების განვითარების ეტაპები

მეტყველების განვითარება დაბადებიდან იწყება და საბოლოო ჩამოყალიბებამდე საკმაოდ რთულ ეტაპებს გადის. ბავშვები, რომლებიც ჩამორჩებიან განვითარებაში,ერთი ასაკობრივი პერიოდით მაინც,გარკვეულ რისკის ჯგუფს მიეკუთნებიან და აუცილებელია ფსიქოლოგისა და ლოგოპედის კონსულტაცია. ამიტომ სასურველია მშობლებს თავადაც ჰქონდეთ გარკვეული წარმოდგენა მეტყველების განვითარების მნიშვნელოვანი ეტაპების შესახებ, რომლებიც მათი შვილის სრულფასოვან პიროვნებად ჩამოყალიბებას უწყობს ხელს.

დავგეგმოთ მხიარული, შინაარსიანი და ბედნიერი ზაფხული

პერიოდი, როდესაც შეგვიძლია ყველაზე მეტი დრო გავატაროთ საკუთარ შვილებთან- როგორ გავხადოთ ეს დრო სასიამოვნო, საინტერესო და მაქსიმალურად სასარგებლო?ძალიან ხშირად დედიკოებისაგან მესმის, დაიწყო არადადეგები და ჩემი ნევრების შლა, ვერაფრით ვერ ვაცილებ კომპიუტერს, ტელევიზორს, მთელი დღე ზის, გარეთ არ გადის. რა მოვუხერხოთ ამ პრობლემას?

მზად არის პატარა გახდეს სკოლის მოსწავლე?

პედაგოგიურ და ფსიქოლოგიურ ლიტერატურაში სკოლისთვის მზაობას განმარტავენ, როგორც ბავშვის პიროვნების მრავალგვარ განვითარებას, ანუ ბავშვის მზაობა სასკოლო სწავლისთვის გულისხმობს მისი სოციალურ-ემოციური მომწიფების, სწავლისადმი მოტივაციის, მეტყველებისა და საკომუნიკაციო უნარების, ზოგადი ცოდნისა და შემეცნებითი განვითარების ასპექტებს.

სამეტყველო წრე

მეტყველება წარმოადგენს შეკრულ წრეს ინფრომაციის გადაცემისას ტვინში არსებულ 3 ცენტრს შორის.გამართული და თანმიმდევრული მეტყველებისათვის აუცილებელია წესრიგში მოყვანილი „სამეტყველო წრე“.

სიგმატიზმი

სიგმატიზმი ანუ სისინა (ს,ზ,ც,ძ,წ) და შიშინა (შ,ჯ,ჩ,ჟ,ჭ) გერების წარმოთქმის ნაკლოვანება ნაკლოვანებათა შორის ყველაზე ხშირად გვხვდება. მათი სწორი წარმოთქმა მოითხოვს ზუსტ დიფერენცირებულ მოძრაობას, სწორი არტიკულაციური მოწყობიდან მცირედი გადახრაც კი იწვევს ამ ბგერების არასწორ, უსუფთაო წარმოთქმას!

წერითი მეტყველება

წერითი მეტყველების ცნებაში შედის წერაც და კითხვაც, წერა და კითხვა მჭიდროდაა დაკავშირებული ერთმანეთთან, როგორც თავისი განვთარებით, ასევე მუდმივი გამოყენებით.მათი დარღვევა იწვევს ბავშვის ჩამორჩენილობას,მნიშვნელოვან შეფერხებას სწავლის პროცესში.

მეტყველების დარღვევის სახეები: დისლალია.

დისლალია მეტყველების დარღვევის ყველაზე გავრცელებული ფორმა. მისი რაობა და გამომწვევი მიზეზები.

ემოცია, მისი გამოხატვის და მართვის სწავლების აუცილებლობა

როდესაც ადამინი სხვადასხვა ხასიათზეა მისი ემოცია სხვადასხვანაირია. თუ პატარას შეუძლია როგორც საკუთარი , ისე გარშემომყოფების ემოციის აღქმა,ეს მას ეხმარება სიტუაციის ადეკვატურად გააზრებაში , კონტაქტის დამყარებაში გარშემომყოფებთან .

მეტყველების განვითარების მნიშვნელობა

მეტყვველების განვითარების მნიშვნელობა. მისი გამოვლინების ასაკი და ნორმები. 0-დან 8 წლამდე ასაკით დაინტერესებული პირებისათვის.

ფავორიტებში დასამატებლად უნდა შეხვიდეთ სისტემაში.
ხოლო თუ ჯერ არ გაქვთ გახსნილი ანგარიში kids.ge-ზე, გაიარეთ რეგისტრაცია