სტატიები   ›  ფსიქოლოგია, განვითარება   ›   როგორ ვმართოთ დედმამიშვილების ჩხუბი

როგორ ვმართოთ დედმამიშვილების ჩხუბი

ფავორიტებში დამატება
თათია გურგენიძე
თათია გურგენიძე
ბავშვთა ფსიქოლოგი. kids.ge-ს ბავშვთა განათლებისა და განვითარების ცენტრის ფსიქოლოგი

დედმამიშვილების ჩხუბი„შენ ყოველთვის მის მხარეს იჭერ“, „ის უფრო გიყვარს, ვიდრე მე“, „პირველმა მან დაიწყო“ - ეს ფრაზები მშობლების უმრავლესობისთვის ნაცნობია. მათ ხშირად უხდებათ შვილების ქცევითი სირთულეების გადაჭრა, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც ოჯახში რამდენიმე ბავშვია. დედმამიშვილები  ხშირად უახლოესი მეგობრები არიან, თუმცა, იშვიათია ოჯახი ბავშვების კამათის გარეშე.

ჩხუბის მიზეზი შეიძლება იყოს ბავშვების განსხვავებული  ასაკი, ინტერესები, პიროვნული თვისებები. ოჯახური რესურსების არათანაბრად განაწილება  ხშირად იწვევს კამათს. ზოგჯერ ასეთი ქცევით ბავშვები მშობლების ყურადღების მოპოვებას ცდილობენ.

რეალურად, და-ძმის ჩხუბი ოჯახური ცხოვრების ბუნებრივი ნაწილია. კამათისას ბავშვები მათთვის უსაფრთხო ოჯახურ სიტუაციაში სწავლობენ თავიანთი გრძნობების, სურვილების გამოხატვას, პოულობენ პრობლემის გადაჭრის სხვადასხვა გზებს, ცდილობენ საკუთარი უფლებების დაცვას. სწორი მიდგომის გამოყენებით მშობლები მნიშვნელოვნად ეხმარებიან შვილებს სოციალური უნარების განვითარებაში. ეს კი საბავშვო ბაღში, სკოლაში სხვა ბავშვებთან წარმატებული ურთიერთობის საფუძველია. 

 

როდესაც ბავშვები კამათობენ

კამათიუმჯობესია მისცეთ მათ დრო და საშუალება თავად იპოვონ გამოსავალი. ამით დაეხმარებით,  დამოუკიდებლად, მშობლების დახმარების გარეშე ისწავლონ პრობლემის მოგვარება. თუ ჩნდება იმის საფრთხე, რომ ბავშვები ერთმანეთს ფიზიკურად აზიანებენ ან მათი ჩხუბი რაიმე საფრთხის შემცველია, ამ დროს, რა თქმა უნდა, შესაძლებელია ჩაერიოთ.

 

სიფრთხილით მოეკიდეთ ენის მოტანას

ზოგჯერ ბავშვებს ახასიათებთ ენის მიტანა, ერთმანეთისათვის რაიმეს დაბრალება. როგორი რეაქცია შეიძლება გქონდეთ ამ დროს?  უთხრით ბავშვს, რომ  დარწმუნებული ხართ, თვითონ შეძლებენ ამ პრობლემის მოგვარებას. უმჯობესია, იყოთ ნაკლებად ემოციური, არ წაახალისოთ მისი ეს ქცევა და არ მიანიჭოთ კმაყოფილება ენის მოტანისა და თქვენი მძაფრი რეაქციის გამო. მეორე მხრივ, ბავშვმა შესაძლებელია საჭირო ინფორმაცია მოგაწოდოთ, ცემის, სათამაშოს ან რაიმე ნივთის გაფუჭების შესახებ. მნიშვნელოვანია, ბავშვს ასწავლოთ, რომ ენის მოტანის გარდა პრობლემის გადაჭრის სხვა გზაც არსებობს.

 

ასწავლეთ ბავშვებს  თავიანთ ქცევებზე პასუხისმგებლობის აღება

აგრძნობინეთ ბავშვებს რომ თითოეული მათგანი პასუხისმგებელია ჩხუბზე. ამით ასწავლით თვით-კონტროლის უნარის გამომუშავებასა და კონფლიქტისადმი თავის არიდებას. არ დაიწყოთ გამოძიება ვინ დაიწყო და ვისი ბრალია კამათი. თუ ბავშვები ჩხუბობენ ტელევიზორის გამო, საერთოთ გამორთეთ, სთხოვეთ დამშვიდნენ და შესთავაზეთ, თავად შეთანხმდნენ თუ რომელ მულტფილმს უყურებენ. წინასწარ გააცანით წესები. კამათის შემთხვევაში ბავშვები მოარიდეთ მათთვის სასიამოვნო აქტივობებს, არ დასვათ კომპიუტერთან, არ ჩაუშვათ ეზოში და ა.შ. ხოლო  აუცილებლად შეაქეთ, როდესაც მშვიდად თამაშობენ, რიგს იცავენ, ერთმანეთს სათამაშოს უზიარებენ.

 

უფროს ბავშვს არ დააკისროთ ზედმეტი ვალდებულება

ზოგჯერ მშობლები უფროს შვილს, მიუხედავად მისი ასაკისა, ზედმეტ პასუხისმგებლობას აკისრებენ. შეეცადეთ, ჩხუბისას მხოლოდ უფროსი არ გაამტყუნოთ და არ აიძულოთ დათმობა.  ამით თავიდან აირიდებთ ბავშვებს შორის მეტოქეობისა და ეჭვიანობის გაჩენას.

 

მიეცით ბავშვებს მხოლოდ მათთვის განკუთვნილი სივრცე სახლში

შესაძლებლობების ფარგლებში, თითოეულს მიეცით თავისი სივრცე. ეს შეიძლება იყოს საკუთარი ოთახი.  თუ ამის შესაძლებლობა არ არის,  კარადა ან უჯრა,  სადაც ბავშვს შენახული ექნება მხოლოდ თავისი პირადი ნივთები. როგორც წესი, პირადი, ხელშეუხებელი სივრცის არსებობა ამცირებს ჩხუბის სიხშირეს.

 

ასწავლეთ კონფლიქტის მოგვარება

ჩხუბიკონფლიქტის გადაჭრის გზებს ბავშვები იოლად სწავლობენ თამაშისას. დაანახეთ ბავშვს, რომ პრობლემის მოგვარების სხვადასხვა გზა არსებობს.  შესაძლოა მან არ იცოდეს, რომ დარტყმის გარდა სხვანაირადაც შეიძლება მოქცევა. წაახალისეთ, მოიფიქროს, თუ რა შეიძლება გააკეთოს, როდესაც სხვა ბავშვი სათამაშოს წაართმევს. მაგალითად, შეიძლება სთხოვოს სათამაშოს უკან დაბრუნება,  სხვა სათამაშო აიღოს ან ერთად თამაში შესთავაზოს.

 

თავი აარიდეთ ბავშვების ერთმანეთთან შედარებას

რა თქმა უნდა, ბავშვები განსხვავდებიან ერთმანეთისაგან, ინტელექტით, გარეგნობით, ზოგი უფრო მეტად ასრულებს თქვენს ინსტრუქციებს, ადვილია მასთან ურთიერთობა, ზოგი კი პირიქით. მიუხედავად ამისა, თავი აარიდეთ მიკერძოებულობას. შეეცადეთ წინ წამოწიოთ თითოეულის ძლიერი მხარეები. მაგალითად, ნაცვლად ფრაზისა: „ნინი ძალიან კარგად ანგარიშობს გიოსთან შედარებით, ის უფრო ძლიერი იქნება მათემატიკაში, გიო ალბათ ვერ შეძლებს.“, გამოიყენეთ: „ნინი ძალიან ძლიერია  მათემატიკაში, გიო კარგად ხატავს,  ხატვის მასწავლებელი ყოველთვის აქებს.“

 

თითოეულს დაუთმეთ მხოლოდ მისთვის საკმარისი დრო

მშობლებს ხშირად უჭირთ დროის განაწილება, განსაკუთრებით თუ ოჯახში რამდენიმე დედმამიშვილია. რეალურად, აუცილებელი არ არის თანაბარი დრო დაუთმოთ ყველა შვილს. ესაუბრეთ, ეთამაშეთ თითოეულს იმდენი ხანი, რამდენიც მას ჭირდება. მნიშვნელოვანია, რომ მთელი ეს დრო მხოლოდ მას დაუთმოთ, აგრძნობინოთ, რომ გესმით მისი გრძნობები, სურვილები და ინტერესები. 

 

განავითარეთ თითოეული ბავშვის უნიკალურობა

უნიკალურობააგრძნობინეთ ბავშვს, რომ ის დამოუკიდებელი პიროვნებაა და და-ძმებისაგან განსხვავდება. აუცილებელი არ არის, ყოველთვის ერთნაირი, ერთი რაოდენობის ნივთები უყიდოთ თითოეულს. როგორც წესი, ეს უფრო მეტად იწვევს ხოლმე შეჯიბრს ბავშვებს შორის. ამიტომ, უმჯობესია მათ მისცეთ ის, რაც რეალურად ჭირდებათ.  შესაძლებელია თითოეულს მისცეთ თავისი ასაკის შესაბამისი პრივილეგია. მაგალითად, გაუშვით მეგობართან მარტო .  

გახსოვდეთ რომ დედმამიშვილებს შორის ჩხუბი ნორმალურია!

 

სტატიები ამავე თემიდან

რატომ არ უნდა ვცემოთ ბავშვი

რატომ არ უნდა ვცემოთ ბავშვი, რა უნდა გაითვალისწინონ მშობლებმა და რა შედეგები მოყვება არასწორი აღზრდის ფორმას

როგორ დავეხმაროთ ბავშვს გახდეს თავდაჯერებული

რატომ არის აუცილებელი ჯანსაღი თვითშფასება? ის რასაც ჩვენს თავზე ვფიქრობთ ხშირად განსაზღვრავს ჩვენს ქცევებს. თვითშეფასების ჩამოყალიბება ჩვილობიდან იწყება. როგორ შეიძლება დაეხმაროს მშობელი ბავშვს?

წარმოსახვითი მეგობარი ანუ კარლსონის სინდრომი

ნორმალურია თუ არა, რომ ბავშვს ჰყავდეს წარმოსახვითი მეგობარი და ცხოვრობდეს მის მიერ გამოგონილ სამყაროში?

მზად არის პატარა გახდეს სკოლის მოსწავლე?

პედაგოგიურ და ფსიქოლოგიურ ლიტერატურაში სკოლისთვის მზაობას განმარტავენ, როგორც ბავშვის პიროვნების მრავალგვარ განვითარებას, ანუ ბავშვის მზაობა სასკოლო სწავლისთვის გულისხმობს მისი სოციალურ-ემოციური მომწიფების, სწავლისადმი მოტივაციის, მეტყველებისა და საკომუნიკაციო უნარების, ზოგადი ცოდნისა და შემეცნებითი განვითარების ასპექტებს.

აგრესია - ბავშვის აგრესიის მიზეზები და მისი დაძლევის გზები

აგრესია - რა არის აგრესია? რა არის ბავშვის აგრესიის მიზეზები და როგორია მისი დაძლევის გზები.

რა შეცდომებს ვუშვებთ ბავშვის შექებისას?

აღზრდის პროცესში დიდი მნიშვნელობა აქვს შექებას. მისი საშუალებით ბავშვები სწავლობენ სწორ ქცევას, უყალიბდებათ დადებითი წარმოდგენა საკუთარ თავზე.შექება ეფექტურია, თუ მას სწორი ფორმით ვაწვდით ბავშვს. სტატიაში გთავაზობთ რამოდენიმე რამოდენიმე შეცდომას, რომელსაც ხშირად უშვებენ მშობლები.

როგორ შევაყვაროთ ჩვენს პატარას წიგნები

სტატიაშია მოცემული საინტერესო და სახალისო რჩევები, როგორ უნდა შეაყვაროთ თქვენს პატარებს წიგნთან ურთიერთობა.

მხედველობის განვითარება ბავშვობაში

როგორ მიმდინარეობს მხედველობის განვითარება ბავშვებში,როგორ ხედაენ და რა ფორმებსა და ფერებს ანიჭებენ უპირატესობა ახალშობილები.

ADHD - როგორ ამოვიცნოთ ჰიპერაქტიური ბავშვი

თუ ბავშვს სკოლაში აქვს სწავლისა და კლასელებთან, მასწავლებლებთან ურთიერთობის პრობლემები, თუ იგი ვერ ახერხებს კონცენტრაციას საკლასო ოთახში, არ ასრულებს და თავს არიდებს სამუშაოს - შესაძლოა მას ჰქონდეს ყურადღების დეფიციტის და ჰიპერაქტივობის სინდრომი.

რატომ არის მნიშვნელოვანი ბავშვის სოციალური და ემოციური განვითარება?

წარმოიდგინეთ, რომ თამაშობთ თქვენი საყვარელი კუბიკებით, ამ დროს კი თქვენი თანატოლი გართმევთ მათ. როგორ ფიქრობთ, რა უნარები დაგჭირდებათ ამ პრობლემის გადასაჭრელად?თანატოლებთან და უფროსებთან ურთიერთობა ბავშვის ყოველდღიური ცხოვრების მნიშვნელოვანი ნაწილია. ზოგიერთი მათგანისათვის ამ ამოცანასთან გამკლავება სერიოზული გამოწვევაა. ბავშვის წარმატებას მის სოციალურ ცხოვრებაში მნიშვნელოვნად განსაზღვრავს სოციალურ-ემოციური სფეროს განვითარება.

ოჯახში ძალადობა - სახელმძღვანელო მასწავლებლებისათვის

რა შედეგი მოყვება ოჯახში ძალადობას ბავშვებსა და მოზარდებში. როგორია ოჯახში ძალადობის ნიშნები. როგორ დავეხმარო ბავშვს ან მოზარდს. სახელმძღვანელო მასწავლებლებისთვის.

ყურადღება და მისი როლი სასკოლო პროცესში

უმცროსკლასელთა სასკოლო წარმატება მნიშვნელოვნადაა დამოკიდებული ყურადღების განვითარების დონეზე.

3-4 წლის ბავშვის განვითარების ნორმები

3 წელს მიღწეული ბავშვების მშობლებითვის მთავრდება პირველი და ერთ-ერთი ყველაზე რთული პერიოდი და იწყება მაგიური წლები, როდესაც თქვნს შვილს უკვე ესმის რას ელაპარაკებით.

მუსიკა და ტვინის განვითარება

რა გავლენას ახდენს მუსიკის სწავლა ტვინის სტრუქტურის განვითარებაზე, ნერვული კავშირების ჩამოყალიბებაზე და ტვინის ზომაზე.

როდესაც ჩემი შვილი სხვას ურტყამს - 5 წესი მშობლებისათვის

ზოგჯერ ბავშვები ავლენენ აგრესიულ ქცევას. შეიძლება შეგვიმჩნევია სათამაშო მოედანზე ან მიგვიღია საყვედური საბავშვო ბაღის აღმზრდელისაგან, რომ ჩვენი შვილი არტყამს თანატოლს, აყენებს რაიმე ფიზიკურ ზიანს.რა უნდა გააკეთოს ამ დროს მშობელმა? ეს სერიოზული გამოწვევაა, რადგან პირველი რეაქცია უმეტეს შემთხვევაში შეიძლება იყოს მკაცრად მოქცევის სურვილი.

ხშირად გავახაროთ ბავშვები

რამდენად ხშირად იღიმიან და უხარიათ ბავშვებს? როგორია მშობლების წვლილი ბავშვის დადებითი ემოციების განვითარებაზე და რა გავლენას ახდენს სიხარულისა და ბედნიერების განცდა ბავშვებზე?

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა?

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა. რა როლს ასრულებს ფანტაზია ფავშვის განვითარებაში.

ერთი დღე გართობისა და განვითარებისთვის

სტატიაში აღწერილ, ბავშვთან ერთად გატარებული ერთი დღის მაგალითზე, თქვენ გაეცნობით საინტერესო აქტივობებს, თუ როგორ შეიძლება ყოველდღიური რუტინა ვაქციოთ ბავშვისთვის სხვადასხვა უნარების განმავითარებელ და სახალისო პროცესად.

ხატვის როლი ბავშვის განვითარებაში

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა? რომელია ხატვის დადებითი მხარეები ბავშვის განვითრებაში.

ფავორიტებში დასამატებლად უნდა შეხვიდეთ სისტემაში.
ხოლო თუ ჯერ არ გაქვთ გახსნილი ანგარიში kids.ge-ზე, გაიარეთ რეგისტრაცია