სტატიები   ›  ფსიქოლოგია, განვითარება   ›   როგორ ვმართოთ დედმამიშვილების ჩხუბი

როგორ ვმართოთ დედმამიშვილების ჩხუბი

ფავორიტებში დამატება
თათია გურგენიძე
თათია გურგენიძე
ბავშვთა ფსიქოლოგი. kids.ge-ს ბავშვთა განათლებისა და განვითარების ცენტრის ფსიქოლოგი
გამოქვეყნების თარიღი: 22 თებერვალი, 2016

დედმამიშვილების ჩხუბი„შენ ყოველთვის მის მხარეს იჭერ“, „ის უფრო გიყვარს, ვიდრე მე“, „პირველმა მან დაიწყო“ - ეს ფრაზები მშობლების უმრავლესობისთვის ნაცნობია. მათ ხშირად უხდებათ შვილების ქცევითი სირთულეების გადაჭრა, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც ოჯახში რამდენიმე ბავშვია. დედმამიშვილები  ხშირად უახლოესი მეგობრები არიან, თუმცა, იშვიათია ოჯახი ბავშვების კამათის გარეშე.

ჩხუბის მიზეზი შეიძლება იყოს ბავშვების განსხვავებული  ასაკი, ინტერესები, პიროვნული თვისებები. ოჯახური რესურსების არათანაბრად განაწილება  ხშირად იწვევს კამათს. ზოგჯერ ასეთი ქცევით ბავშვები მშობლების ყურადღების მოპოვებას ცდილობენ.

რეალურად, და-ძმის ჩხუბი ოჯახური ცხოვრების ბუნებრივი ნაწილია. კამათისას ბავშვები მათთვის უსაფრთხო ოჯახურ სიტუაციაში სწავლობენ თავიანთი გრძნობების, სურვილების გამოხატვას, პოულობენ პრობლემის გადაჭრის სხვადასხვა გზებს, ცდილობენ საკუთარი უფლებების დაცვას. სწორი მიდგომის გამოყენებით მშობლები მნიშვნელოვნად ეხმარებიან შვილებს სოციალური უნარების განვითარებაში. ეს კი საბავშვო ბაღში, სკოლაში სხვა ბავშვებთან წარმატებული ურთიერთობის საფუძველია. 

 

როდესაც ბავშვები კამათობენ

კამათიუმჯობესია მისცეთ მათ დრო და საშუალება თავად იპოვონ გამოსავალი. ამით დაეხმარებით,  დამოუკიდებლად, მშობლების დახმარების გარეშე ისწავლონ პრობლემის მოგვარება. თუ ჩნდება იმის საფრთხე, რომ ბავშვები ერთმანეთს ფიზიკურად აზიანებენ ან მათი ჩხუბი რაიმე საფრთხის შემცველია, ამ დროს, რა თქმა უნდა, შესაძლებელია ჩაერიოთ.

 

სიფრთხილით მოეკიდეთ ენის მოტანას

ზოგჯერ ბავშვებს ახასიათებთ ენის მიტანა, ერთმანეთისათვის რაიმეს დაბრალება. როგორი რეაქცია შეიძლება გქონდეთ ამ დროს?  უთხრით ბავშვს, რომ  დარწმუნებული ხართ, თვითონ შეძლებენ ამ პრობლემის მოგვარებას. უმჯობესია, იყოთ ნაკლებად ემოციური, არ წაახალისოთ მისი ეს ქცევა და არ მიანიჭოთ კმაყოფილება ენის მოტანისა და თქვენი მძაფრი რეაქციის გამო. მეორე მხრივ, ბავშვმა შესაძლებელია საჭირო ინფორმაცია მოგაწოდოთ, ცემის, სათამაშოს ან რაიმე ნივთის გაფუჭების შესახებ. მნიშვნელოვანია, ბავშვს ასწავლოთ, რომ ენის მოტანის გარდა პრობლემის გადაჭრის სხვა გზაც არსებობს.

 

ასწავლეთ ბავშვებს  თავიანთ ქცევებზე პასუხისმგებლობის აღება

აგრძნობინეთ ბავშვებს რომ თითოეული მათგანი პასუხისმგებელია ჩხუბზე. ამით ასწავლით თვით-კონტროლის უნარის გამომუშავებასა და კონფლიქტისადმი თავის არიდებას. არ დაიწყოთ გამოძიება ვინ დაიწყო და ვისი ბრალია კამათი. თუ ბავშვები ჩხუბობენ ტელევიზორის გამო, საერთოთ გამორთეთ, სთხოვეთ დამშვიდნენ და შესთავაზეთ, თავად შეთანხმდნენ თუ რომელ მულტფილმს უყურებენ. წინასწარ გააცანით წესები. კამათის შემთხვევაში ბავშვები მოარიდეთ მათთვის სასიამოვნო აქტივობებს, არ დასვათ კომპიუტერთან, არ ჩაუშვათ ეზოში და ა.შ. ხოლო  აუცილებლად შეაქეთ, როდესაც მშვიდად თამაშობენ, რიგს იცავენ, ერთმანეთს სათამაშოს უზიარებენ.

 

უფროს ბავშვს არ დააკისროთ ზედმეტი ვალდებულება

ზოგჯერ მშობლები უფროს შვილს, მიუხედავად მისი ასაკისა, ზედმეტ პასუხისმგებლობას აკისრებენ. შეეცადეთ, ჩხუბისას მხოლოდ უფროსი არ გაამტყუნოთ და არ აიძულოთ დათმობა.  ამით თავიდან აირიდებთ ბავშვებს შორის მეტოქეობისა და ეჭვიანობის გაჩენას.

 

მიეცით ბავშვებს მხოლოდ მათთვის განკუთვნილი სივრცე სახლში

შესაძლებლობების ფარგლებში, თითოეულს მიეცით თავისი სივრცე. ეს შეიძლება იყოს საკუთარი ოთახი.  თუ ამის შესაძლებლობა არ არის,  კარადა ან უჯრა,  სადაც ბავშვს შენახული ექნება მხოლოდ თავისი პირადი ნივთები. როგორც წესი, პირადი, ხელშეუხებელი სივრცის არსებობა ამცირებს ჩხუბის სიხშირეს.

 

ასწავლეთ კონფლიქტის მოგვარება

ჩხუბიკონფლიქტის გადაჭრის გზებს ბავშვები იოლად სწავლობენ თამაშისას. დაანახეთ ბავშვს, რომ პრობლემის მოგვარების სხვადასხვა გზა არსებობს.  შესაძლოა მან არ იცოდეს, რომ დარტყმის გარდა სხვანაირადაც შეიძლება მოქცევა. წაახალისეთ, მოიფიქროს, თუ რა შეიძლება გააკეთოს, როდესაც სხვა ბავშვი სათამაშოს წაართმევს. მაგალითად, შეიძლება სთხოვოს სათამაშოს უკან დაბრუნება,  სხვა სათამაშო აიღოს ან ერთად თამაში შესთავაზოს.

 

თავი აარიდეთ ბავშვების ერთმანეთთან შედარებას

რა თქმა უნდა, ბავშვები განსხვავდებიან ერთმანეთისაგან, ინტელექტით, გარეგნობით, ზოგი უფრო მეტად ასრულებს თქვენს ინსტრუქციებს, ადვილია მასთან ურთიერთობა, ზოგი კი პირიქით. მიუხედავად ამისა, თავი აარიდეთ მიკერძოებულობას. შეეცადეთ წინ წამოწიოთ თითოეულის ძლიერი მხარეები. მაგალითად, ნაცვლად ფრაზისა: „ნინი ძალიან კარგად ანგარიშობს გიოსთან შედარებით, ის უფრო ძლიერი იქნება მათემატიკაში, გიო ალბათ ვერ შეძლებს.“, გამოიყენეთ: „ნინი ძალიან ძლიერია  მათემატიკაში, გიო კარგად ხატავს,  ხატვის მასწავლებელი ყოველთვის აქებს.“

 

თითოეულს დაუთმეთ მხოლოდ მისთვის საკმარისი დრო

მშობლებს ხშირად უჭირთ დროის განაწილება, განსაკუთრებით თუ ოჯახში რამდენიმე დედმამიშვილია. რეალურად, აუცილებელი არ არის თანაბარი დრო დაუთმოთ ყველა შვილს. ესაუბრეთ, ეთამაშეთ თითოეულს იმდენი ხანი, რამდენიც მას ჭირდება. მნიშვნელოვანია, რომ მთელი ეს დრო მხოლოდ მას დაუთმოთ, აგრძნობინოთ, რომ გესმით მისი გრძნობები, სურვილები და ინტერესები. 

 

განავითარეთ თითოეული ბავშვის უნიკალურობა

უნიკალურობააგრძნობინეთ ბავშვს, რომ ის დამოუკიდებელი პიროვნებაა და და-ძმებისაგან განსხვავდება. აუცილებელი არ არის, ყოველთვის ერთნაირი, ერთი რაოდენობის ნივთები უყიდოთ თითოეულს. როგორც წესი, ეს უფრო მეტად იწვევს ხოლმე შეჯიბრს ბავშვებს შორის. ამიტომ, უმჯობესია მათ მისცეთ ის, რაც რეალურად ჭირდებათ.  შესაძლებელია თითოეულს მისცეთ თავისი ასაკის შესაბამისი პრივილეგია. მაგალითად, გაუშვით მეგობართან მარტო .  

გახსოვდეთ რომ დედმამიშვილებს შორის ჩხუბი ნორმალურია!

 

სტატიები ამავე თემიდან

სწავლის უნარის სპეციფიკური დარღვევები

რატომ უჭირს ზოგიერთ ბავშვს სწავლის პროცესში ჩაბმა, რატომ უჭირს ახალი მასალის დამახსოვრება? რა იწვევს სწავლის უნარის დაქვეითებას? რა ხერხები დაგვეხმარება ამ პრობლემის დაძლევაში

ბავშვებზე ძალადობა: ძალადობის მიზეზები და შედეგები

რა არის ძალადობის მიზეზი და რა შედეგები მოყვება მას. რა მდგომარეობაა დღეს საქართველოში ამ თემასთან დაკავშირებით.

მორცხვობის პრობლემა სკოლაში და მისი გადაჭრის გზები

უნდა ვინერვიულოთ თუ არა ბავშვის მორცხვობაზე? როდის უნდა მივმართოთ სპეციალისტს? რჩევები, თუ როგორ უნდა წავახალისოთ ბავშვი, რომ დასძლიოს სიმორცხვე სკოლაში.

ყურადღება და მისი როლი სასკოლო პროცესში

უმცროსკლასელთა სასკოლო წარმატება მნიშვნელოვნადაა დამოკიდებული ყურადღების განვითარების დონეზე.

ხშირად გავახაროთ ბავშვები

რამდენად ხშირად იღიმიან და უხარიათ ბავშვებს? როგორია მშობლების წვლილი ბავშვის დადებითი ემოციების განვითარებაზე და რა გავლენას ახდენს სიხარულისა და ბედნიერების განცდა ბავშვებზე?

რატომ არ უნდა ვცემოთ ბავშვი

რატომ არ უნდა ვცემოთ ბავშვი, რა უნდა გაითვალისწინონ მშობლებმა და რა შედეგები მოყვება არასწორი აღზრდის ფორმას

მასწავლებლის თვალით დანახული ბავშვების აგრესიის ზოგიერთი მიზეზი

ფსიქოლოგების ნაწილი ფიქრობს, რომ როცა მოზრდილი ადამიანი უბრალო მიზეზის გამო ოჯახის წევრებს ეჩხუბება, ე.ი. მას სამსახურში საქმეები ცუდად მისდის, ხოლო როცა ასეთივე უბრალო მიზეზით თანამშრომლებთან ჩხუბობს - მაშინ ოჯახში აქვს პრობლემა.

წარმოსახვითი მეგობარი ანუ კარლსონის სინდრომი

ნორმალურია თუ არა, რომ ბავშვს ჰყავდეს წარმოსახვითი მეგობარი და ცხოვრობდეს მის მიერ გამოგონილ სამყაროში?

აგრესია - ბავშვის აგრესიის მიზეზები და მისი დაძლევის გზები

აგრესია - რა არის აგრესია? რა არის ბავშვის აგრესიის მიზეზები და როგორია მისი დაძლევის გზები.

რას ვაკეთებ იმისთვის, რომ ჩემ შვილს კითხვა შევაყვარო

ჩემი შვილი 4 წლისაა, ამიტომ ვცდილობ ყველაფერი თამაშად ვაქციო, მათ შორის წიგნის კითხვაც, რადგან თამაშით სწავლა ამ ასაკის ბავშვებისთვის წამყვანია.

3-4 წლის ბავშვის განვითარების ნორმები

3 წელს მიღწეული ბავშვების მშობლებითვის მთავრდება პირველი და ერთ-ერთი ყველაზე რთული პერიოდი და იწყება მაგიური წლები, როდესაც თქვნს შვილს უკვე ესმის რას ელაპარაკებით.

მხედველობის განვითარება ბავშვობაში

როგორ მიმდინარეობს მხედველობის განვითარება ბავშვებში,როგორ ხედაენ და რა ფორმებსა და ფერებს ანიჭებენ უპირატესობა ახალშობილები.

ბავშვები და კომპიუტერი

ბავშვობა ალბათ ის პერიოდია, რომელსაც მოზრდილ ადამიანთა უმრავლესობა მუდამ შენატრის და ხშირად დროის უკან დაბრუნებაზე ოცნებობს.

ერთი დღე გართობისა და განვითარებისთვის

სტატიაში აღწერილ, ბავშვთან ერთად გატარებული ერთი დღის მაგალითზე, თქვენ გაეცნობით საინტერესო აქტივობებს, თუ როგორ შეიძლება ყოველდღიური რუტინა ვაქციოთ ბავშვისთვის სხვადასხვა უნარების განმავითარებელ და სახალისო პროცესად.

მუსიკა და ტვინის განვითარება

რა გავლენას ახდენს მუსიკის სწავლა ტვინის სტრუქტურის განვითარებაზე, ნერვული კავშირების ჩამოყალიბებაზე და ტვინის ზომაზე.

დაუნის სინდრომი

რა არის დაუნის სინდრომი? რა იწვევს დაუნის სინდრომს და როგორ დავეხმაროთ განვითარებაში დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვს?

როგორ დავეხმაროთ ბავშვს გახდეს თავდაჯერებული

რატომ არის აუცილებელი ჯანსაღი თვითშფასება? ის რასაც ჩვენს თავზე ვფიქრობთ ხშირად განსაზღვრავს ჩვენს ქცევებს. თვითშეფასების ჩამოყალიბება ჩვილობიდან იწყება. როგორ შეიძლება დაეხმაროს მშობელი ბავშვს?

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა?

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა. რა როლს ასრულებს ფანტაზია ფავშვის განვითარებაში.

როგორ შევაყვაროთ ჩვენს პატარას წიგნები

სტატიაშია მოცემული საინტერესო და სახალისო რჩევები, როგორ უნდა შეაყვაროთ თქვენს პატარებს წიგნთან ურთიერთობა.

ხატვის როლი ბავშვის განვითარებაში

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა? რომელია ხატვის დადებითი მხარეები ბავშვის განვითრებაში.

ინტროვერტი ბავშვი: რჩევები და რეკომენდაციები

ვინ არიან ინტროვერტები? როგორია მათი სამყარო? სტატიაში მოკლედაა შეჯამებული ინტოვერტი ბავშვის ფსიქოლოგია, მათი დამახასიათებელი თვისებები. ასევე, მოცემულია რჩევები და რეკომენდაციები, რომელიც ინტროვერტებთან ურთიერთობაში დაგეხმარებათ.

რა გავლენას ახდენს მიჯაჭვულობა ბავშვის განითარებაზე

რა ზეგავლენას ახდენს ბავშვის განვითარებასა და ჩამოყალიბებაში თითოეული ტიპი და რა რეკომენდაციებია საჭირო იმისთვის, რომ ბავშვის სწორად განვითარდეს

ფავორიტებში დასამატებლად უნდა შეხვიდეთ სისტემაში.
ხოლო თუ ჯერ არ გაქვთ გახსნილი ანგარიში kids.ge-ზე, გაიარეთ რეგისტრაცია