სტატიები   ›  ლოგოპედია   ›   წერითი მეტყველება

წერითი მეტყველება

ფავორიტებში დამატება
ქეთევან ლომიძე
ქეთევან ლომიძე
ლოგოპედი, პედაგოგი
გამოქვეყნების თარიღი: 17 სექტემბერი, 2013

„მასწავლებელი პირველია, ვინც აღმოაჩენს, რომ მის მოსწავლეს დისლექსია აქვს.“ - ყურადღებიანი და გათვითცნობიერებული დედისათვის პირველი მასწავლებელი არ უნდა იყოს ის, ვინც მისი შვილის ამ ნაკლს აღმოაჩენს! ეს პრობლემები ხომ მის შვილს დამატებით სტრესს უქმნის პირველ კლასში...

წერითი მეტყველების ცნებაში შედის წერაც და კითხვაც, წერა და კითხვა მჭიდროდაა დაკავშირებული ერთმანეთთან, როგორც თავისი განვთარებით, ასევე მუდმივი გამოყენებით.


დისლექსია - კითხვის პროცესის სპეციფიკური ნაწილობრივი დარღვევა, რომელიც ვლინდება ასოების ამოცნობის გართულებაში.

დისგრაფია - წერის პროცესის სპეციფიკური ნაწილობრივი დარღვევა, რომელიც ვლინდება ასოების დამახინჯებაში, გადაადგილებასა და გამოტოვებაში...

კითხვისა და წერის საფუძველს წარმოადგენს რთული ფსიქო-ფიზიოლოგიური პროცესი, რომელშიც მონაწილეობს - მხედველობითი, სმენითი,მეტყველების უმაღლესი ქერქული ანალიზატორები და უშუალოდ სამეტყველო აპარატი. კითხვის პროცესი იწყება მხედველობითი აღქმიდან, ბგერის გამოცნობისა და განსხვავებისაგან. შემდეგ ხდება ბგერის და ასოს შერწყმა და სიტყვის ბგერითი წაკითხვა,რაც სრულდება წაკითხულის გაგებით. აქედან გამომდინარე, წერა-კითხვის პროცესში გამოიყოფა 2 მხარე:

ტექნიკური - სიტყვის მხედველობითი აღქმა, შერწყმა მის წარმოთქმასთან და

აზრობრივი - რომელიც წერა-კითხვის მთავარ მიზანს წარმოადგენს.

მთავარ მოთხოვნას წერა-კითხვის ათვისებაში წარმოადგენს ზეპირი მეტყველების ფორმირება, მისი ფონეტიკურ-ფონემატური მხარის ჩამოყალიბება, ლექსიკო-გრამატიკული ანალიზი და სინთეზი, მხედველობითი სინთეზი და ა.შ.... გამომწვევი მიზეზების მიხედვით გამოყოფენ დისლექსიის სხვადასხვა ფორმებს. ასეთი დარღვევების არსებობამ შეიძლება გამოიწვიოს მოზარდის პიროვნებად ჩამოყალიბებაში გარკვეული სირთულეები. დისგრაფიაც და დისლექსიაც, მათი სახეები და გამოსწორების გზები კარგადაა ცნობილი მეტყველების თერაპევტებისათვის (ლოგოპედებისათვის) ამ დროს დიდი მნიშვნელობა ენიჭება მიზნობრივ, კორექციულ ლოგოპედიურ ზემოქმედებას, რომელიც მიმართულია წერა-კითხვის გამოსწორებისაკენ, კარგად დაგეგმილი და განხორციელებული ლოგოპედიური სამუშაოების შედეგად დისლექსიის დინამიკა რეგრესირებადია, თანდათან კლებულობს შეცდომების რიცხვი და ვიღებთ სასურველ შედეგს. წერა-კითხვის დარღვევების პროფილაკტიკა იწყება სკოლამდელი ასაკიდან. განსაკუთრებული ყურადრება უნდა მიექცეს სამეტყველო ნაკლისა და განვითარების შეფერხების მქონე ბავშვებს, ასეთ შემთხვევაში ლოგოპედისადმი დროული მიმართვა აგაცილებთ მრავალ პრობლემას სკოლაში, თქვენ შვილს, თქვენ და მათ პირველ მასწავლებელს რომლსაც ამ ყველაფრის მიუხედავადაც რთული და შრომატევადი სამუშაო აქვს ჩასატარებელი.

სტატიები ამავე თემიდან

ემოცია, მისი გამოხატვის და მართვის სწავლების აუცილებლობა

როდესაც ადამინი სხვადასხვა ხასიათზეა მისი ემოცია სხვადასხვანაირია. თუ პატარას შეუძლია როგორც საკუთარი , ისე გარშემომყოფების ემოციის აღქმა,ეს მას ეხმარება სიტუაციის ადეკვატურად გააზრებაში , კონტაქტის დამყარებაში გარშემომყოფებთან .

დავგეგმოთ მხიარული, შინაარსიანი და ბედნიერი ზაფხული

პერიოდი, როდესაც შეგვიძლია ყველაზე მეტი დრო გავატაროთ საკუთარ შვილებთან- როგორ გავხადოთ ეს დრო სასიამოვნო, საინტერესო და მაქსიმალურად სასარგებლო?ძალიან ხშირად დედიკოებისაგან მესმის, დაიწყო არადადეგები და ჩემი ნევრების შლა, ვერაფრით ვერ ვაცილებ კომპიუტერს, ტელევიზორს, მთელი დღე ზის, გარეთ არ გადის. რა მოვუხერხოთ ამ პრობლემას?

გზა საბავშვო ბაღისაკენ - თემა „შემოდგომა“

მოძებნეთ დრო,ძალები და საშუალებები საკუთარ თავში და გადააქციეთ საბავშვო ბაღიასკენ მიმავალი გზა შემეცნებით, განმავითარებელ, საინტერესო და შემდგომი წარმატებისაკენ მიმავალ „ჯადოსნურ“ გზად!

მზად არის პატარა გახდეს სკოლის მოსწავლე?

პედაგოგიურ და ფსიქოლოგიურ ლიტერატურაში სკოლისთვის მზაობას განმარტავენ, როგორც ბავშვის პიროვნების მრავალგვარ განვითარებას, ანუ ბავშვის მზაობა სასკოლო სწავლისთვის გულისხმობს მისი სოციალურ-ემოციური მომწიფების, სწავლისადმი მოტივაციის, მეტყველებისა და საკომუნიკაციო უნარების, ზოგადი ცოდნისა და შემეცნებითი განვითარების ასპექტებს.

ვსწავლობ აზროვნებას - ვსწავლობ მეტყველებას!

აზროვნება და მეტყველება მჭიდრო კავშირშია ერთმანეთთან და მათი ურთიერთკავშირი ურთიერთგანვითარების აუცილებელი პირობაა.

სიგმატიზმი

სიგმატიზმი ანუ სისინა (ს,ზ,ც,ძ,წ) და შიშინა (შ,ჯ,ჩ,ჟ,ჭ) გერების წარმოთქმის ნაკლოვანება ნაკლოვანებათა შორის ყველაზე ხშირად გვხვდება. მათი სწორი წარმოთქმა მოითხოვს ზუსტ დიფერენცირებულ მოძრაობას, სწორი არტიკულაციური მოწყობიდან მცირედი გადახრაც კი იწვევს ამ ბგერების არასწორ, უსუფთაო წარმოთქმას!

მეტყველების განვითარების ეტაპები

მეტყველების განვითარება დაბადებიდან იწყება და საბოლოო ჩამოყალიბებამდე საკმაოდ რთულ ეტაპებს გადის. ბავშვები, რომლებიც ჩამორჩებიან განვითარებაში,ერთი ასაკობრივი პერიოდით მაინც,გარკვეულ რისკის ჯგუფს მიეკუთნებიან და აუცილებელია ფსიქოლოგისა და ლოგოპედის კონსულტაცია. ამიტომ სასურველია მშობლებს თავადაც ჰქონდეთ გარკვეული წარმოდგენა მეტყველების განვითარების მნიშვნელოვანი ეტაპების შესახებ, რომლებიც მათი შვილის სრულფასოვან პიროვნებად ჩამოყალიბებას უწყობს ხელს.

სამეტყველო ორგანოები და მათი ფუნქციონირება

სამეტყველო ორგანოები და მათი სწორი ფუნქციონირების მნიშვნელობა სწორად და ლამაზად მეტყველებისათვის.

მეტყველების დარღვევის სახეები: დისლალია.

დისლალია მეტყველების დარღვევის ყველაზე გავრცელებული ფორმა. მისი რაობა და გამომწვევი მიზეზები.

სამეტყველო სუნთქვის განვითარება

კარგად ჩამოყალიბებული სამეტყველო სუთქვა სწორი და ლამაზი თანმიმდევრული მეტყველების განვითარების წინაპირობა.

რა არის ბგერათწარმოთქმის დარღვევა

რა არის ბგერათწარმოთქმის პრობლემა, როგორია მისი გამოსწორების მოდელი. 3 წლიდან ზევით ასაკის პატარებისათვის.

ენის ბორძიკი (ლოგონევროზი)

ეს არის სამეტყველო ტემპისა და რითმული ორგანიზაციის დარღვევა. ენა ბორძიკის მქონეს დარღვეული აქვს მწყობრი და რიტმული თანმიმდევრობა.ხდება წარმოთქმის უნებლიე შეჩერება–შეფერხება.მეტყველების ამგვარ გართულებას იწვევს სამეტყველო აპარატის კუნთში წარმოქმნილი კრუნჩხვები.

ფავორიტებში დასამატებლად უნდა შეხვიდეთ სისტემაში.
ხოლო თუ ჯერ არ გაქვთ გახსნილი ანგარიში kids.ge-ზე, გაიარეთ რეგისტრაცია