სტატიები   ›  ფსიქოლოგია, განვითარება   ›   3-4 წლის ბავშვის განვითარების ნორმები

3-4 წლის ბავშვის განვითარების ნორმები

ფავორიტებში დამატება
სალომე მაჩიტიძე
სალომე მაჩიტიძე
ფსიქოლოგი
გამოქვეყნების თარიღი: 25 ნოემბერი, 2014

ბავშვი ხატავს3 წელს მიღწეული ბავშვების მშობლებითვის მთავრდება პირველი და ერთ-ერთი ყველაზე რთული პერიოდი და იწყება მაგიური წლები, როდესაც თქვნს შვილს უკვე ესმის რას ელაპარაკებით. ამ ასაკის ბავშვებს აქვთ ყველაზე გაცხოველებული ფანტაზია და მზად არიან, რომ გადალახონ ყველა მიზანი, რომელიც მათ სკოლამდელი განვითარებისთვის სჭირდებათ. თუმცა განვითარება ყველა ბავშვთან ერთნაირად არ მიმდინარეობს. იმისთვის, რომ დავრწმუნდეთ შეესაბამება თუ არა ჩვენი შვილის შესაძლებლობები მისი ასაკობრივი საფეხურის ნორმებს, სასურველია ვიცოდეთ, თუ რა მოეთხოვებათ ბავშვებს განვითარების ამა თუ იმ საფეხურზე. ქვემოთ მოცემულია ჩამონათვალი, რომელსაც თქვენი 3-4 წლის ბავშვი უნდა აკმაყოფილებდეს.

მეტყველების სფერო:

3-4 წლის ბავშვი არც ისე ბევრს ლაპარაკობს, მაგრამ ეს მალე შეიცვლება. 3 დან 4 წლამდე თქვენს შვილს უკვე უნდა შეეძლოს, რომ:

  • თქვას საკუთარი სახელი და ასაკი.
  • იცოდეს 250-დან 500-მდე სიტყვა.
  • უპასუხოს მარტივ შეკითხვებს.
  • ლაპარაკობდეს 5-6 სიტყვიანი წინადადებებით და 4 წლისათვის ლაპარაკობდეს გამართული წინადადებებით.
  • ლაპარაკობდეს გარკვევით.
  • შეეძლოს რაიმე ამბის გადმოცემა.

 

კოგნიტური სფერო:

ბავშვები თამაშობენთქვენი შვილი უკვე იწყებს ბევრი შეკითხვის დასმას: „რატომ არის ცა ლურჯი? რატომ აქვთ ჩიტებს ბუმბული?. . . “ შეკითხვები, შეკითხვები და კიდევ უფრო მეტი შეკითხვები! შესაძლოა თქვენთვის ეს უკვე მოსაბეზრებელია, მაგრამ ბავშვისთვის შეკითხვების დასმის სურვილი განვითარების ერთ-ერთი ნიშანია. გარდა შეკითხვების დასმისა, თქვენს შვილს უნდა შეეძლოს, რომ:

  • სწორად დაასახელოს ფერები.
  • ესმოდეს „ერთნაირის“ და „განსხვავებულის“ იდეა.
  • იყოს კრეატიული.
  • შეეძლოს სამ საფეხურიანი მითითებების შესრულება.
  • დაიმახსოვროს მოყოლილი ამბიდან რაიმე ნაწილი მაინც.
  • ჰქონდეს დროის აღქმა (იცოდეს დილა, საღამო, ღამე. . . )
  • იცოდეს თვლა და ესმოდეს დათვლის აზრი.
  • შეეძლოს საგნების დალაგება ფერის და ფორმის მიხედვით.
  • შეეძლოს ასაკის შესაბამისი ფაზლების აწყობა.
  • ამოიცნოს უკვე ნანახი საგნები და სურათები.

 

ფიზიკური განვითარების სფერო:

  • უნდა შეეძლოს კიბეზე ავიდეს და ჩამოვიდეს ფეხების მონაცვლეობით (ჯერ ერთ ფეხს ადგამდეს, მერე მეორეს).
  • მიარტყას ფეხი, ისროლოს და დაიჭიროს ბურთი.
  • აცოცდეს რამეზე.
  • ირბინოს უფრო თავდაჯერებულად და შეეძლოს სამბორბლიანი ველოსიპედის ტარება.
  • დადგეს ცალ ფეხზე 5 წამის განმავლობაში.
  • დადიოდეს წინ და უკუსვლით ადვილად.
  • გადაიხაროს წაქცევის გარეშე.

 

ნატიფი მოტორიკის განვითარება (ხელი, თითები):

  • უფრო ადვილად დაიჭიროს პატარა ნივთები და ადვილად გადაშალოს წიგნის ფურცლები.
  • შეძლოს ასაკის შესაბამისი მაკრატლის გამოყენება.
  • დააკოპიროს წრე და ოთხკუთხედი.
  • დახატოს ადამიანი 2 ან 4 სხეულის ნაწილით.
  • დაწეროს რამდენიმე ასო.
  • ააშენოს კოშკი 4 ან მეტი სათამაშო კუბით.
  • დამოუკიდებლად გაიხადოს და ჩაიცვას.
  • მოხადოს ქილას თავი და ისევ დაახუროს.

3-4 წლის ბავშვი დამოუკიდებელი ხდება არამარტო ფიზიკურად, არამედ უკვე ემოციურადაც. მას უკეთ შეუძლია საკუთარი ემოციების და სურვილების მართვა.

გარდა ამისა, მისი სოციალური უნარებიც იზრდება, მას უკვე შეუძლია თავის თანატოლთან ურთიერთობა და ამ ურთიერთობაში გარკვეული წესების დაცვა, მათთან ერთად რაიმე პრობლემის გადაჭრა.

ფერადი თითები

ემოციური სფერო

ამ ეტაპზე თქვენს შვილს უკვე უნდა შეეძლოს:

  • მშობლების და მეგობრების მიბაძვა.
  • მშობლების და მეგობრების მიმართ ემოციების გამოხატვა.
  • გაიგოს „ჩემის“ და „შენის“ იდეა.
  • გამოხატოს მრავალფეროვანი ემოციები, როგორიცაა მოწყენა, სიბრაზე, სიხარული.
  • ამ ასაკის ბავშვებში ყველაზე მეტადაა განვითარებული წარმოსახვის უნარი. ერთის მხრივ ფანტაზიას განვითარებისკენ მივყავართ, მაგრამ მეორეს მხრივ ამან შეიძლება არარეალური შიშებიც გააჩინოს ბავშვებში, როგორიცაა მონსტრების ან სხვა წარმოსახვითი არსებების შიში.

როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, ყველა ბავშვის განვითარება ინდივიდუალურია, ზოგი უფრო მალე სწავლობს, ზოგი ცოტა დაგვიანებით, თუმცა განვითარებაში არის რაღაც ზღვარი, როცა ბავშვმა უკვე უნდა დააკმაყოფილოს თავისი ასაკის შესაბამისი განვითარების მოთხოვნები.

 

განვითარების შეფერხების ნიშნები 3-4 წლის ბავშვებში შეიძლება იყოს როდესაც:

  • ბავშვს არ შეუძლია ბურთის უკან გადაგდება, არ შეუძლია ადგილზე ახტომა, არ შეუძლია სამბორბლიანი ველოსიპედის ტარება.
  • ხშირი დაცემა და კიბეებზე ასვლის სირთულეები.
  • არ შეუძლია ფანქრის თითებით დაჭერა. არ შეუძლია რაიმეს დახატვა. არ შეუძლია წრის კოპირება.
  • არ შეუძლია 3-ზე მეტ სიტყვიანი წინადადებებით ლაპარაკი და შეუსაბამოდ იყენებს სიტყვებს „მე“ და „შენ“.
  • მუდმივად გადმოსდის ნერწყვი და უჭირს საუბარი.
  • არ შეუძლია ერთმანეთზე დააწყოს 4 სათამაშო კუბი და უჭირს წვრილი (პატარა) საგნებით მანიპულირება.
  • გადამეტებულად განიცდის ახლობელ ადამიანთან (დედასთან) განშორებას.
  • არ ინტერესდება ინტერაქციული თამაშებით და არ ერთვება ფანტაზიით თამაშში.
  • არ თამაშობს ბავშვებთან და არ ელაპარაკება უცხოებს (არაოჯახისწევრებს)
  • უჭირს საკუთარი თავის კონტროლი სიბრაზის დროს.
  • ვერ ასრულებს მარტივ მითითებებს.
  • თავს არიდებს თვალით კონტაქტს.
  • უფროსებს წინააღმდეგობას უწევს ჩაცმის დროს, დაძინების დროს და ბანაობის დროს.
  • გარდა ამისა, თუ ბავშვი წინააღმდეგობას გიწევთ ისეთი რამეების გაკეთებაზე, რასაც ადრე უპრობლემოდ აკეთებდა, შესაძლოა იყოს განვითარების შეფერხების ნიშანი.

ასე რომ ყურადღებით დააკვირდით რა შეუძლია თქვენ შვილს და რა სფეროში აქვს სირთულეები და დაეხმარეთ მას ისწავლოს ის ყველაფერი, რაც მას განვითარებაში დაეხმარება. 

სტატიები ამავე თემიდან

რა გავლენას ახდენს მიჯაჭვულობა ბავშვის განითარებაზე

რა ზეგავლენას ახდენს ბავშვის განვითარებასა და ჩამოყალიბებაში თითოეული ტიპი და რა რეკომენდაციებია საჭირო იმისთვის, რომ ბავშვის სწორად განვითარდეს

მზად არის პატარა გახდეს სკოლის მოსწავლე?

პედაგოგიურ და ფსიქოლოგიურ ლიტერატურაში სკოლისთვის მზაობას განმარტავენ, როგორც ბავშვის პიროვნების მრავალგვარ განვითარებას, ანუ ბავშვის მზაობა სასკოლო სწავლისთვის გულისხმობს მისი სოციალურ-ემოციური მომწიფების, სწავლისადმი მოტივაციის, მეტყველებისა და საკომუნიკაციო უნარების, ზოგადი ცოდნისა და შემეცნებითი განვითარების ასპექტებს.

ADHD - როგორ ამოვიცნოთ ჰიპერაქტიური ბავშვი

თუ ბავშვს სკოლაში აქვს სწავლისა და კლასელებთან, მასწავლებლებთან ურთიერთობის პრობლემები, თუ იგი ვერ ახერხებს კონცენტრაციას საკლასო ოთახში, არ ასრულებს და თავს არიდებს სამუშაოს - შესაძლოა მას ჰქონდეს ყურადღების დეფიციტის და ჰიპერაქტივობის სინდრომი.

მხედველობის განვითარება ბავშვობაში

როგორ მიმდინარეობს მხედველობის განვითარება ბავშვებში,როგორ ხედაენ და რა ფორმებსა და ფერებს ანიჭებენ უპირატესობა ახალშობილები.

ყურადღება და მისი როლი სასკოლო პროცესში

უმცროსკლასელთა სასკოლო წარმატება მნიშვნელოვნადაა დამოკიდებული ყურადღების განვითარების დონეზე.

ინტროვერტი ბავშვი: რჩევები და რეკომენდაციები

ვინ არიან ინტროვერტები? როგორია მათი სამყარო? სტატიაში მოკლედაა შეჯამებული ინტოვერტი ბავშვის ფსიქოლოგია, მათი დამახასიათებელი თვისებები. ასევე, მოცემულია რჩევები და რეკომენდაციები, რომელიც ინტროვერტებთან ურთიერთობაში დაგეხმარებათ.

აგრესია - ბავშვის აგრესიის მიზეზები და მისი დაძლევის გზები

აგრესია - რა არის აგრესია? რა არის ბავშვის აგრესიის მიზეზები და როგორია მისი დაძლევის გზები.

მეშინია, ანუ პრობლემა სახელად შიში

გაიგეთ რომელია ბავშვთა შორის ყველაზე გავრცელებული შიშები, როგორი ტიპის შიშები არსებობს. რა არის შიშის გამომწვევი მიზეზები

როდესაც ბავშვი უარს ამბობს ჭამაზე

სკოლამდელი ასაკის პერიოდში მშობლები ხშირად აწყდებიან კვებასათან დაკავშირებულ სირთულეებს. ბავშვები ზოგჯერ უარს ამბობენ ჭამაზე, პრეტენზიულები არიან საკვების არჩევისას.ეს კი ხშირად ხდება ბავშვსა და უფროსებს შორის კამათის მიზეზი. როგორ უნდა მოიქცნენ ამ დროს მშობლები, რა უნდა გააკეთონ, რომ ჭამის პროცესი მათთვისაც და ბავშვისთვისაც სასიმოვნო გახდეს?

როგორ დავეხმაროთ მორცხვ ბავშვს სკოლაში? - რჩევები მასწავლებლებს

ნებისმიერ კლასში შეიძლება იყოს ბავშვი, რომელიც ხშირად ჩუმად არის და არ იჩენს ინიციატივას. როგორ დავეხმაროთ მორცხვ ბავშვებს სოციალური უნარების განვითარებაში? როგორ შევუქმნათ უსაფრთხო და სანდო გარემო სკოლაში?

მორცხვობის პრობლემა სკოლაში და მისი გადაჭრის გზები

უნდა ვინერვიულოთ თუ არა ბავშვის მორცხვობაზე? როდის უნდა მივმართოთ სპეციალისტს? რჩევები, თუ როგორ უნდა წავახალისოთ ბავშვი, რომ დასძლიოს სიმორცხვე სკოლაში.

ხშირად გავახაროთ ბავშვები

რამდენად ხშირად იღიმიან და უხარიათ ბავშვებს? როგორია მშობლების წვლილი ბავშვის დადებითი ემოციების განვითარებაზე და რა გავლენას ახდენს სიხარულისა და ბედნიერების განცდა ბავშვებზე?

როგორ ვმართოთ დედმამიშვილების ჩხუბი

როგორ უნდა მოიქცეთ, როდესაც დედმამიშვილები კამათობენ? ბავშვთა ფქისოლოგის რჩევები, თუ როგორ უნდა მოიქცეთ მსგავს სიყუაციებში.

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა?

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა. რა როლს ასრულებს ფანტაზია ფავშვის განვითარებაში.

როგორ დავეხმაროთ ბავშვს გახდეს თავდაჯერებული

რატომ არის აუცილებელი ჯანსაღი თვითშფასება? ის რასაც ჩვენს თავზე ვფიქრობთ ხშირად განსაზღვრავს ჩვენს ქცევებს. თვითშეფასების ჩამოყალიბება ჩვილობიდან იწყება. როგორ შეიძლება დაეხმაროს მშობელი ბავშვს?

როგორ შევაყვაროთ ჩვენს პატარას წიგნები

სტატიაშია მოცემული საინტერესო და სახალისო რჩევები, როგორ უნდა შეაყვაროთ თქვენს პატარებს წიგნთან ურთიერთობა.

დაუნის სინდრომი

რა არის დაუნის სინდრომი? რა იწვევს დაუნის სინდრომს და როგორ დავეხმაროთ განვითარებაში დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვს?

ერთი დღე გართობისა და განვითარებისთვის

სტატიაში აღწერილ, ბავშვთან ერთად გატარებული ერთი დღის მაგალითზე, თქვენ გაეცნობით საინტერესო აქტივობებს, თუ როგორ შეიძლება ყოველდღიური რუტინა ვაქციოთ ბავშვისთვის სხვადასხვა უნარების განმავითარებელ და სახალისო პროცესად.

რა შეცდომებს ვუშვებთ ბავშვის შექებისას?

აღზრდის პროცესში დიდი მნიშვნელობა აქვს შექებას. მისი საშუალებით ბავშვები სწავლობენ სწორ ქცევას, უყალიბდებათ დადებითი წარმოდგენა საკუთარ თავზე.შექება ეფექტურია, თუ მას სწორი ფორმით ვაწვდით ბავშვს. სტატიაში გთავაზობთ რამოდენიმე რამოდენიმე შეცდომას, რომელსაც ხშირად უშვებენ მშობლები.

მუსიკა და ტვინის განვითარება

რა გავლენას ახდენს მუსიკის სწავლა ტვინის სტრუქტურის განვითარებაზე, ნერვული კავშირების ჩამოყალიბებაზე და ტვინის ზომაზე.

ხატვის როლი ბავშვის განვითარებაში

რატომ უნდა ვასწავლოთ ბავშვებს ხატვა? რომელია ხატვის დადებითი მხარეები ბავშვის განვითრებაში.

ფავორიტებში დასამატებლად უნდა შეხვიდეთ სისტემაში.
ხოლო თუ ჯერ არ გაქვთ გახსნილი ანგარიში kids.ge-ზე, გაიარეთ რეგისტრაცია